Ból kręgosłupa szyjnego – skutki nadwyrężenia kręgów szyjnych

0
126
Zwyrodnienie kręgosłupa szyjnego

Kręgosłup szyjny pełni w naszym organizmie bardzo ważną funkcję. To właśnie od niego zależy sprawność naszych wszystkich zmysłów. Z wiekiem nasz kręgosłup szyjny ulega zwyrodnieniom, które mogą powodować między innymi ból głowy, drętwienie karku a także zawroty głowy.

Jest to bardzo delikatna konstrukcja łącząca głowę z klatka piersiowa, tworzy ona siedem kręgów, które układają się w łuk lekko wygięty do przodu. Są one mniejsze niż pozostałe kręgi kręgosłupa, jednak pełnią bardzo ważną rolę. To właśnie od nich zależą na przykład sprawność zmysłów takich jak równowaga, wzrok. Pierwszy – szczytowy – podtrzymuje czaszkę, drugi – obrotowy – umożliwia poruszanie głową w górę, w dół i na boki.

Dlaczego szyja dokucza?

Najczęściej ból kręgosłupa szyjnego pojawia się jednorazowo, zazwyczaj na skutek przeciążenia lub też zmęczenia. Jeśli jednak dolegliwości narastają i doskwierają nam częściej,  to warto jest poprosić o pomoc ortopedę. Za bólami może stać wiele schorzeń – oto niektóre z nich:

*Ból szyi z tyłu, który może promieniować aż do rąk i dłoni. Może być on spowodowany przepukliną kręgosłupa szyjnego , jest to tak zwane wypadnięcie dysku, lub zwężeniem kanału kręgowego, co skutkuje uciskaniem nerwów. Bólowi towarzyszą zazwyczaj drętwienie karku i mrowienie w okolicach ramion i rąk.

*Jeśli ból narasta powoli i stopniowo to jest związany z określoną czynnością lub pozycją,  najczęściej przyczyną jest zwężenie kanału kręgowego.

bóle kręgosłupa szyjnego - co oznaczają

*Ból karku, który nie ustępuje od kilku miesięcy i bywa zmienny, może świadczyć o zmianach zwyrodnieniowych kręgosłupa szyjnego.

*Ból karku, który nasila się w godzinach porannych i wieczornych, bywa sygnałem zwyrodnienia stawów kręgosłupa szyjnego. Choroba określana jest także jako osteoartroza, artroza lub spondyloza szyjna 1.

Oto kilka porad, które pomogą Ci zapobiegać rozwojowi groźnych zmian:

  • musimy zainwestować w wygodny materac i poduszkę do spania,
  • jeśli pracujemy przy komputerze, koniecznie musimy zadbać o ergonomiczne stanowisko pracy, wysokość biurka i krzesła dostosowane do wzrostu, wygodne oparcie, podnóżek, podłokietniki,
  • podczas czytania lub pracy przy komputerze powinniśmy robić częste przerwy, , wykonać proste ćwiczenia na kręgosłup szyjny, jak okrężne ruchy głową, przechylanie głowy w przód i tył
  • poprośmy o pomoc rehabilitanta, który zaleci nam masaże lub więcej rozluźniających i wzmacniających ćwiczeń na kręgosłup szyjny,
  • nie podnośmy ciężarów,
  • zadbajmy o prawidłową masę ciała,
  • nie unikamy aktywności fizycznej,
  • spróbujmy lepiej panować nad stresem, który także przyczynia się do bólów karku.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here