Grozi ci zakrzepica? Oto 6 sposobów, jak ustrzec się zakrzepów, udaru i miażdżycy

0
81

Zakrzepica to podstępna choroba, która w połowie przypadków rozwija się bezobjawowo. Choroba ta inaczej określana jest jako zakrzepica żył głębokich, a potocznie mówi się na nią zapalenie żył. Może przydarzyć się w każdym wieku, ale najczęściej atakuje osoby po 60. roku życia.

Zakrzepica to żylna choroba zakrzepowo-zatorowa, która zazwyczaj dotyczy żył podudzia, czyli łydki, a rzadziej miednicy czy uda. Takie samo powstanie zakrzepu nie jest niebezpieczne dla życia, ale jeżeli dojdzie do jego oderwania się od ściany żyły, to może to doprowadzić do zatoru tętnicy płucnej i spowodować śmierć nawet w ciągu kilku sekund. Dlatego nie wolno jej bagatelizować i koniecznie skonsultować się z lekarzem.

Zakrzepica z prawidłowa masa ciała

Pierwszym krokiem do tego, aby nie pojawiły się objawy zakrzepicy ma utrzymywanie prawidłowej masy ciała. Otyłość i nadwaga bardzo niekorzystnie wpływają na prawidłowe krążenie krwi. Mają wpływ nie tylko na rozwój zakrzepicy, ale również na chorobę wieńcową oraz nadciśnienie.

Zakrzepica i odpowiednie leki

Warto również stosować odpowiednie leki, np. Xarelto, które są wskazaniem do leczenia zakrzepicy żył głębokich. Takie leki należą do grupy leków przeciwzakrzepowych, a ich działanie polega na blokowaniu czynnika krzepnięcia krwi, a dzięki temu zmniejsza się tendencja do tworzenia się zakrzepów krwi.

Bezruch i długotrwałe siedzenie – duża szansa na zakrzep

Jeśli długo siedzimy, np. przed komputerem, to warto raz na jakiś czas wstać i przespacerować się. Jednak jeżeli nie ma możliwości wstania, np. podczas lotu samolotem, to warto wykonywać proste ćwiczenia, które będą pobudzały krążenie krwi w nogach. Należy również unikać zakładania nogi na nogę oraz noszenia obcisłych spodni i rajstop.

Aktywność fizyczna a rozwój zakrzepicy

Aktywność fizyczna ma ważne znaczenie, a szczególnie taka, gdzie pracują mięśnie łydek. Dzięki temu będą one pobudzały krążenie w żyłach, a poprzez to krew nie będzie zalegała w nogach i znacząco zmniejszy się ryzyko powstawania zakrzepów. Do takich aktywności zalicza się, np. rower, spacery albo jogging.

Choroby układu krążenia a dieta i woda

Aby pozytywnie wpłynąć na stan żył, należy codziennie wypijać od 1,5 do 2 litrów wody. Warto również zmienić swoją dietę i ograniczyć spożywanie cukrów, soli i tłuszczów zwierzęcych.

Sprawdź, czy w rodzinie chorowano na zakrzepicę

Jeśli w rodzinie były przypadki zakrzepicy, to trzeba o tym poinformować lekarza. Znaczące jest to również w przypadkach, gdy np. chce się rozpocząć antykoncepcję hormonalną albo chce się zajść w ciążę.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here