Jak skutecznie pozbyć się uczucia ciężkich, zmęczonych nóg? 5 sposobów na ciężkie i zmęczone nogi

0
33
Jak skutecznie pozbyć się uczucia ciężkich, zmęczonych nóg? 5 sposobów na ciężkie i zmęczone nogi

Gdy po całym dniu pracy Twoje nogi są ciężkie, obolałe, a kostki opuchnięte w Twojej głowie powinna zapalić się czerwona lampka. Siedzący lub stojący tryb pracy, brak ruchu, niewłaściwa dieta to wszystko wpływa negatywnie na nasz układ krwionośny. Regularnie pojawiające się uczucie ciężkich, zmęczonych nóg, mrowienie czy obrzęki są oznaką początków niewydolności żył powierzchniowych. Wraz z zaobserwowaniem pierwszych symptomów tej choroby zaleca się jak najszybsze podjęcie działań, które wspomogą krążenie krwi w żyłach nóg i spowolnią jej rozwój.

Ruch to zdrowie – również dla żył

Zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy jak ważną rolę praca mięśni odgrywa dla transportu żylnego w naszych nogach. Pozycja pionowa ciała wiąże się utrudnionym transportem krwi z kończyn dolnych do serca. W procesie tym istotną rolę odgrywa tzw. pompa mięśniowa – skurcz mięśni łydki uciska żyły, tym samym ułatwiając przepływ krwi ku górze, wbrew siłom grawitacji. Zbyt długie przebywanie w jednej pozycji uniemożliwia wypychanie krwi przez mięśnie, co skutkuje jej utrudnionym odpływem z kończyn dolnych i zwiększeniem ciśnienia w żyłach. Pod wpływem podniesionego ciśnienia żylnego uszkodzeniom ulegają zastawki żylne, a ściany żył się rozciągają, co prowadzi do zastojów krwi. Jej zaleganie w żyłach prowadzi do obrzęków, opuchnięć i jest przyczyną powstawania żylaków.

Dlatego, gdy Twoja praca wiąże się z długotrwałym przebywaniem w jednej pozycji wykorzystuj każdą wolną chwilę na ruch. Ćwiczenia wspomagające pracę żył nie są skomplikowane i możesz je wykonywać nawet w pozycji siedzącej, bez konieczności wstawania od biurka. Mięśnie uaktywnisz poprzez stawanie na palcach, spacerowanie czy wchodzenie po schodach. Na siedząco możesz napinać łydki lub wykonywać ruchy piętą w różnych kierunkach.

Pończochy uciskowe wspomagają krążenie w nogach 

Pończochy czy podkolanówki uciskowe są znanym sposobem wspomagania krążenia w nogach. Działają one na bardzo prostej zasadzie – dzięki uciskowi zwiększają ciśnienie krwi w żyłach zapobiegając jej zastojom. Noszenie tych specjalistycznych elementów odzieży jest jednym ze sposobów walki z uczuciem zmęczenia i obrzękami nóg. Przed wyborem odpowiedniej grubości i rodzaju odzieży uciskowej warto skonsultować się z lekarzem flebologiem (specjalistą od chorób żył).

Aplikacja preparatów z heparyną przynosi odczuwalną ulgę ciężkim nogom

Heparyna jest naturalnym antykoagulantem (zapobiega krzepnięciu krwi), produkowanym przez komórki naszego organizmu. Ze względu na swoje działanie w szpitalach podawana jest dożylnie jako środek przeciwzakrzepowy w trakcie operacji czy w leczeniu zaburzeń przepływu krwi w tętnicach wieńcowych. Heparyna do stosowania miejscowego (w postaci kremu lub żelu) jest dostępna w aptece bez recepty. Ze względu na działanie przeciwzakrzepowe i przeciwzapalne znajduje ona zastosowanie m.in. w leczeniu wspomagającym przewlekłej niewydolności żył kończyn dolnych. Na rynku dostępnych jest kilka różnych dawek heparyny, jednakże najbardziej przebadaną dawką o udowodnionej skuteczności działania jest 1000 j.m./g . Takie stężenie heparyny ma np. żel Lioton®1000. Aplikacja preparatu 1-3 razy dziennie przynosi odczuwalną ulgą i zmniejsza dolegliwości towarzyszące przewlekłej niewydolności żylnej jak np. ból nóg, uczucie ciężkości czy obrzęki.  

Zdrowa dieta – zdrowe żyły

To jak duży wpływ na nasze zdrowie ma to co jemy nie trzeba chyba przekonywać nikogo. Nic więc dziwnego, że nieodpowiednia, zbyt uboga dieta może negatywnie odbijać się na układzie krwionośnym. Dla zdrowia układu krążenia ważne jest przede wszystkim unikanie produktów z dużą zawartością soli. Dostarczanie jej prowadzi do gromadzenia się wody w organizmie, co sprzyja obrzękom i opuchnięciom nóg. Wiadomo również, że nadmierne spożycie tłuszczy nasyconych i produktów bogatych w cholesterol zwiększa ryzyko rozwoju chorób żył powierzchownych nóg. Wzrost ryzyka obserwowany jest również przy niedoborach witaminy E oraz kwasu foliowego. Dlatego warto w swojej diecie uwzględnić owoce, warzywa czy zboża bogate w błonnik i kwas foliowy (nasiona roślin strączkowych, pełnoziarniste produkty). Nie możemy zapominać również o tłuszczach pochodzenia roślinnego jak oliwa czy olej rzepakowy, którymi warto zastąpić tłuszcze pochodzenia zwierzęcego (tłuszcze nasycone).

Luźne ubranie ułatwi przepływ krwi

Ryzykiem wystąpienia problemów z żyłami powierzchniowymi najbardziej obciążone są kobiety – zmiany hormonalne związane z wiekiem, ciąża czy środki antykoncepcyjne mogą przyczyniać się do problemów z krążeniem. Dlatego to właśnie płeć piękna powinna zwracać szczególną uwagę na niepokojące objawy związane z kończynami dolnymi. Z tego względu, gdy zmęczenie, opuchlizna nóg czy kostek pojawiają się coraz częściej konieczne będzie unikanie pewnych kobiecych elementów garderoby jak buty na wysokim obcasie czy obcisłe ubrania. Wysoki obcas ogranicza aktywność mięśni łydek, co jak już wspominano, niezbędne jest dla prawidłowego odpływu krwi z nóg. Obcisłe spodnie czy bielizna również utrudniają przepływ krwi w żyłach kończyn dolnych, co przyczynia się do jej zastojów, uczucia zmęczenia, obrzęków i ciężkości nóg.

Należy pamiętać, że tylko regularne dbanie o układ krążenia może zapobiec rozwojowi jego chorób jak zakrzepica czy zapalenie żył. Wraz pojawieniem się pierwszych, niepokojących symptomów mogących wskazywać na problemy z naczyniami krwionośnymi należy zadbać o odpowiednią profilaktykę, po uprzedniej konsultacji z lekarzem pierwszego kontaktu lub flebologiem. 

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here