Jakie zioła stosować na odporność?

0
50
Jakie zioła stosować na odporność

Zioła są obecne na naszych stołach od tysiącleci. Stosowali je już ludzie pierwotni, aby poprawić smak potraw. Z czasem okazało się, że zioła mają znacznie więcej pozytywnych właściwości, w tym również prozdrowotnych – dlatego warto je stosować. Tu nasuwa się pytanie: po które zioła warto sięgnąć, aby wzmocnić odporność?

Cebula i czosnek

Zestawiamy ze sobą czosnek i cebulę nie tylko z tego powodu, iż są to bardzo często spotykane składniki w polskiej kuchni. To jednocześnie bardzo popularne naturalne produkty, które pomagają w czasie sezonowego przeziębienia. Jest to możliwe dzięki obecności allicyny. Jednocześnie jest to związek, który odpowiada za bardzo specyficzny zapach i smak – szczególnie czosnku. Aby wykorzystać allicynę, wystarczy rozgnieść cebulę lub czosnek, wówczas dobroczynne substancje ujawnią się w związkach lotnych. Doskonale nadają się w czasie przeziębienia, kłopotów z zatkanym nosem, kaszlem czy katarem.

Olejek z oregano

Oregano, przyprawa bardzo kojarzona z Włochami, to jeden z mniej oczywistych naturalnych ziół wzmacniających odporność. Naukowcy z Uniwersytetu Georgetown w USA wykazali, że zawarte w olejku z oregano karwakrol i tymol wykazują pozytywne na nasz organizm. Ponadto oregano jest bogate w witaminy i minerały.

Kurkuma

Pochodząca z Azji kurkuma (inaczej ostryż długi) to coraz popularniejszy naturalne zioło. Swoją moc zawdzięcza obecności kurkuminy, która działa również jako silny antyoksydant. Doskonałym sposobem na wykorzystanie możliwości ostryżu długiego jest jego połączenie z pieprzem, ale również w formie olejku laurowo-kurkumowego. W tym wypadku połączenie liścia laurowego i kurkumy wzmacnia pozytywne działanie obu esencji, a także poprawia ich wchłanianie przez nasz organizm. Kurkumę ponadto znajdziemy w curry lub jako osobną przyprawę.

Cynamon

Sproszkowany cynamon to smaczny dodatek do ciast, deserów, jednocześnie jest to świetny składnik wszelkich mikstur w okresie jesienno-zimowym. Nie tylko poprawia ich smak, ale i wzmacnia dobroczynne działanie, szczególnie w połączeniu z miodem. To także bogate źródło wapnia oraz potasu.

Majeranek

Origanum majorana, czyli popularny w polskiej kuchni majeranek, to podobnie jak oregano, działa jako przeciwulteniacz. Tę właściwość ma dzięki obecności karwakrolu, eugenolu, sabinenu, cymenu czy tymolu. Zioło to często stosuje się w formie olejku z majeranku w połączeniu z bazylią, czystkiem oraz cynamonowcem kamforowym, które wzmacniają działanie majeranku, szczególnie w walce z wolnymi rodnikami. Sama roślina jest bardzo podobna do oregano i odróżnić je można na podstawie koloru kwiatów oraz smaku. Oregano jest nieco bardziej pieprzne, a majeranek – słodki.

Imbir

Nie wyobrażamy sobie zimy bez herbaty lub naparu z imbirem! Ma to swoje uzasadnienie – imbir wykazuje pozytywne działanie na ludzką odporność, szczególnie w czasie przeziębienia czy problemów z żołądkiem. Imbir nieprzypadkowo stał się ważnym elementem kuchni azjatyckiej – z jego pomocą stworzymy ciekawe dania o wyrazistym smaku. Imbir można również stosować w formie naparu, wówczas wystarczy go zetrzeć i zalać wrzątkiem (do takiego naparu można dodać np. skórkę z limonki, cytryny czy pomarańczy, goździki, laskę cynamonu).

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here